تبلیغات
تماس با ما
کد تماس با ما
ظهور منجی بشریت - آستان قدس رضوی
ظهور منجی بشریت
چه انتظار عجیبی ! نشسته ایم و گفته ایم خدا کنه که بیایی ...
نوشته شده در تاریخ 25 دی 90 توسط علیرضا شیدا | نظرات ()

 پاسخگوئی به سؤالات دینی

آستان قدس رضوی



   

نام مركز پاسخ دهنده: پاسخگوئی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی 

 موضوع اصلی: ائمه

 موضوع فرعی: امام هر زمان 

سوال:

برطبق حدیثی از پیامبر «صلی الله علیه واله »  كه فرموده اند { من مات و لم یعرف  امام  زمانه مات  میته  جاهلیت } بسیاری  از علمای  شیعه  توانسته اند هم  حقانیت امیر المؤمنین   « علیه السلام »   را اثبات   نمایند   و هم وجود   مقدس  آقا  امام زمان , حال  در روایت  آمده  كه بعد  از ظهور  آقا امام زمان   و حكومت   برزمین  به دست  پیرزنی   شهید  می شوند,  پس بعد از  این ماجرا   تكلیف  این حدیث  بسیار مهم و متواتر چیست ؟

جواب:

معنای  حدیث فوق این است  كه انسان  باید  امام « علیه السلام » را « مفترض الطاعه»  بداند  یعنی : اطاعتش  را واجب  بداند  در جمیع ابعاد  وگرنه  اسم و شخص را كه كافر هم می تواند بداند  واین تحقق  نمی یابد مگر  اینكه  امام سابق و نَصَب  او را به  نص از  امام سابق بشناسد و اگر  به یكی  از ائمه  معرفت  نباشد  ,  معرفت  او كامل نیست .

 بنابراین  خود این سئوال اولا:  به وسیله  خود حضرت  ولی عصر «عج »  پاسخ  صریح داده  میشود .  و خیلی  دور از ذهن  و اشتباه  ایست  كه فرض  كنیم  امام «علیه السلام»   خودش  محیط به علمی  امامت  خویش  باشد ولی  نداند  بعد از   شهادت  خود  چه كسی  را برای  شیعیان  تعریف  كند .

 ثانیا: برطبق  آیات  قرآن  و نیز  تأویل  آن در احادیث  كاملا  صحیح , موضوعی  وجود  دارد  بنام  «رجعت»  حتی در زیارت  جامعه  همه بوضوح  به آن  بر می خوریم : آیه  82  سوره نمل  اشاره  به «رجعت»  دارد  {یوم  نحشر من كل امه  فوجا... }  فردی  به امام  صادق « علیه السلام »  عرض كرد مردم  گمان  میكنند  مراد  از این  آیه قیامت  است . حضرت فرمودند: «آیا روز  قیامت خدا از  هر اُمتی  گروهی  را محشور  می سازد  و بقیه را رها  می سازد ؟  خیر این   زمان « رجعت»  ما واقع  خواهد شد.

 آیه ای كه دال  برقیامت است مثل این است  : { و حشرنا هم  فلم  نغادر منهم  احدا }(  كهف 47 )

 مأمون  از امام  رضا « علیه السلام »  پرسید  ای ابو الحسن   در باره  «رجعت»   چه  می گویی ؟  حضرت  فرمودند :  مسأله ای  ایست  حق كه در امتهای  پیشین  هم اتفاق  افتاده  و قرآن  درباره  آن سخن میگوید.

 (بحار ,ج 53,ص 59)

 آری  بنابر این روایات  و تأویلات  قرآن   ایاب و« رجعت»  بازگشت  گروهی از مردم  است از عالم   برزخ   به دنیا    چنانكه  حضرت  عیسی «علیه السلام »   مرده  را زنده   می كرد  و برای  همه از تعجب ساقط شد الا اینكه  دانستند  به امر خدا   معجزه   شدنی است و چنانكه  حضرت  ابراهیم «علیه السلام » درباره  جمع شدن  اجساد مردگان  عملا  به یقین

 رسیده  و چنانكه  اصحاب  كهف   بعد از  سیصد  سال خواب  بیدرا شدند  .

 هیچیك   را نمی توان   توجیه  دنیوی  كرد ولی فقط حقایقی  است  كه اتفاق  افتاده  و شدنی است بعد از  شهادت  حضرت  امام مهدی  «علیه السلام »  اول  امام حسین «علیه السلام »   بعد حضرت  امیر المومنین  « علیه السلام »  بعد از رسول خدا   « صلی الله علیه واله »   و بعد  باقی ائمه « علیهم السلام »   رجوع  می نمایند . این  مسئله   رجعت  به نقل  از كتاب  الانوار  النعانیه  سید نعمت  الله  جزایری  موجود است  البته  رجعت  از عقاید  خاص علوی است و غیر از شیعه  به آن   اعتقاد

 ندارند چه  كه اصلا  اهل  اقامت  نبوده اند  كه  به آن قائل   باشند  - در آیه  11 سوره  مؤمن  آمده است   كه گروهی  می گویند : خدایا  ما را دوباره  میراندی و دوباره  زنده كردی  حضرت  باقر « علیه السلام »  می فرماید :   این سخن  خدای تعالی  مخصوص  اقوامی  است كه پس  از مرگشان   در «رجعت»   واقع  می شوند  می توانید  به كتاب  امام مهدی  «عج »  از

 ولادت  تا ظهور  , سید محمد كاظم  قزوینی  و نیز كتاب  در محضر علامه  طباطبائی  پرسشهاوپاسخها   مراجعه كنید .

 



درباره وبلاگ

صلواتی بر محمد و خاندنش بفرست تا ظهورش به نزدیکی گراید هرچند بنظر ناچیز میرسد ولی به نوبه خودش دریای ست .
پست الکترونیک
تماس با مدیر
RSS
ATOM
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نظر سنجی
چی بیشتر دوست دارین در کل ؟






نویسندگان
صفحات جانبی
دانشنامه مهدویت
 
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
لوگوی دوستان